Appleseed Alpha

Minulý rok jsme se dočkali tv série Appleseed XIII, kterou smetla vlna nespokojenosti. Po dvou solidních filmových adaptacích oprášené mangy Masamune Shirowa tvůrci přišli s na dnešní dobu neuvěřitelně lowbudgetovou a staromódní animací, vleklým příběhem vyplněným fanservisem a nekonzistentním vnitřním světem postav. Na tv anime popravdě nic zase tak neobvyklého, ale doufalo se v mnohem více. Je dobré také rovnou vyložit celou ruku, tedy že je Appleseed viděn jako chudý příbuzný Ghost in the Shell, jak ideově i charakter designem.

Appleseed Alpha je dalším příspěvkem do postapokalyptického univerza a jde o poměrně jiný film než předchůdci. Posouvá o míle dál animaci k digitálu oproti původnímu Seedu z 2004, kde se hodně řešilo soužití lidí s bioroidy (syntetiky) na ploše celého futuristického města a jeho vnitřních politických intrik. Nově je svět uzavřené prostředí kolem několika málo hlavních postav. Má to svojí logiku, Alpha je prequelem k Appleseedům. Ústřední dvojka, tedy budoucí legendární válečnice Deunan a kyborg Briareos zatím bezcílně bloumá v ruinách bývalé megapole a nechávají se jako žoldáci najímat místním samozvaným králem podsvětí. To všechno můžeme také dát do uvozovek, protože žold je po častých potyčkách s dalšími žoldáky a nedotaženými úkoly nic z ničeho, plus lokální kyber-kingpin Two Horns je rozporuplný, jednou bezpáteřní, jindy heroický charakter.

Dříve zmíněná nekonzistentnost charakterů a motivací ke škodě opět doprovází vyprávění nového Seedu. Do poloviny příběhu se přirozeně buduje pocit bezradnosti a izolace Deunan a Briareose ve světě bez řádu a smyslu života, nebo jen nějaké jeho hodnoty. Ale v postavách kolem nich tušíme skryté motivy, které se nedaří do filmu přenést. Two Horns si vydržuje Deunan a Briareose na svoje náklady, i když je ve finále nemůže kontrolovat. Mechanik Matthews se převrhne z roztržitého polního doktora do zručného mechanika, který nevidí potenciál v hecatonchires kyborgovi, tam kde ho vidí vymagořelý Two Horns? A to je teprve začátek cesty v Seedu, kdy se nevěnuje dost prostoru pro charaktery… Vyprávění může být mělké, aby nebylo potřeba hlubokých analýz, ale jak to máme chápat v souvislosti, když se Aplessed vždy snažil cílit na západní publikum, a poté nedodržuje jednoduchá pravidla, jedním z nich také je, že není potřeba pro vstřebání vyprávění sahat po původní manze.

Appleseedy se vždy také snažili dávat velký zásah do akce. Alpha se otevírá – jak jinak – než akční scénou, jednou z těch lepších, podobně jako pouštní souboj s drony a nesmí chybět ani vizuálně stylový bojový orchestr v mechsuitu, ačkoliv pravověrný příznivec Appleseedů by si ho přál mnohem častěji na scéně. Akce je obecně méně a je mnohem civilnější než dříve, citelně oproti předchozímu Appleseed Ex Machina, který produkoval John Woo s jeho typickou choreografií a výraznou stylovou poctou svým Lepším zítřkům. Ruku v ruce tak filmu ubyl v poslední dekádě oblíbený bullet-time a také černý humor. Palec nahoru nebo dolů podle toho, jestli má divák styl Johna Woo v oblibě nebo ne. Zřejmé ale rozhodně je, že za něj byl v Ex Machina určitě vytříbenější cit pro výběr hudebních podkladů.

Na designu postav je vidět, že se doba posunula. Kyborgové Hecatonchires a Two Horns jsou do detailu provedené modely jako nikdy předtím, ostatní kyborgové jsou samozřejmě na druhé koleji. Deunan se více přiblížila Mad Max scavenger vizi válečníka z budoucnosti s lehkým bojovým postrojem. S dobou jdou také o číslo větší prsa, což zas u anime/mangy není žádné překvapení, naopak zarážející je u prequelu, že model mladší Deunan vypadá naopak starší než v předchozích filmech. Detaily, detaily.

Na ambiciozní digitální animaci je bohužel místy vidět nedostatečný rozpočet pro takový projekt. Na jedné straně dobře zpracované univerzum části světa po konvenční válce bez vítěze, rozbořených domů a falloutovských pouštních lokací, nicméně drtivá část příběhu se pak odehraje v generických ulicích města a otevřené poušti. Obecně animace postav je znatelně lepší tam, kde je motion capturing. Méně je problém vidět u kyborgů, kde není potřeba tolik dodržovat fyziku anatomie a proporce, nejvíce pak samozřejmě v některých scénách s Deunan a vůbec nejtragičtějším kanditátem je podivně se chovající terénní vozidlo Hummwee. Seed Alpha tedy nedosahuje kvalit dnes už antického FF:The Spirits Within (na anime gigantický rozpočet ~130M$), ani místy vizuálně unikátního GITS2:Innocence, ale jde pořád o to lepší, co může současná japonská CGI ze stylu nabídnout.

Se všemi výhradami, které se dají na Appleseed Alpha najít, jde jednoduše o solidní akční zábavu. Podobně by si zasloužilo k tomuto anime přistupovat. Nedočkáme se žádných filozofických rozjímání o soužití lidí a androidů s psychologickým cvičením o jejich vztazích. Přidává se „jen“ další část příběhu (respektive se zde otevírá) o cestě lidské bojovnice a kyborga, cestě mnohdy plné destrukce při znovuzrození lidské civilizace.